معرفی تخته نرد منبت و بررسی ویژگی های آن

تخته نرد منبت، آیا تا بحال چیزی درباره آن شنیده اید؟ چرا باید این نوع تخته نرد را تهیه نماییم؟ همانطور که میدانید بازی تخته نرد یک بازی اصیل ایرانی بوده که قدمت آن مربوط به دوران ساسانیان می باشد. اولین تخته نرد در شهر سوخته یا سیستان و بلوچستان یافت شده است. بازی تخته نرد یک بازی 2 نفره است. تخته یا همان صفحه بازی، مهره ها و تاس ها از جمله لوازم مورد نیاز برای این بازی می باشند. اگر در هر یک از آنها نقصی وجود داشته باشد مثلا تعداد مهره ها 30 عدد ( 15 عدد مهره سیاه و 15 عدد مهره سفید ) نباشد، بازی امکان پذیر نخواهد بود. تخته نرد نه تنها به عنوان یک بازی سرگرم کننده و مهیج به حساب می آید بلکه می توان از آن برای تزئین و دکوراتیو منزل نیز استفاده نمود. یک بازی برای دکوراتیو منزل؟!  بله درست است! ما می توانیم از تخته نرد به عنوان یک وسیله تزئینی زیبا استفاده نماییم، اما هر تخته نردی مناسب این کار نمی باشد. تخته نرد منبت دقیقا همان چیزی است که به دنبال آن می گردیم.

 این نوع تخته نرد همچنین برای هدیه دادن نیز مناسب بوده و به عبارتی می توان گفت که این نوع تخته نرد یک هدیه غافلگیر کننده و نفیس و ارزشمند به حساب می آید. شاید با خود بپرسید که این نوع تخته نرد مگر دارای چه ویژگی هایی می باشد که آن را از سایر تخته نرد های دیگر متمایز کرده است؟ قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم، لازم و ضروری که ابتدا این نوع تخته نرد را به طور دقیق معرفی کرده و بعد از آن به بررسی ویژگی های آن بپردازیم.

تخته نرد منبت طرح شوالیه، تخته نرد چوب گردو

تخته نرد منبت

 

تخته نرد منبت چیست؟

غیر ممکن است که ایرانی باشید و با هنر منبت کاری آشنایی نداشته باشید. هنر منبت کاری یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین هنر ایرانیان به حساب می آید. این هنر زیبا و اصیل به دلیل اینکه دارای اهمیت بسیاری می باشد، تا به امروز زنده نگه داشته شده است. و از آنجایی که آثار هنری بجا مانده از منبت کاری، بسیار زیبا و منحصر به فرد می باشند، محبوبیت زیادی در میان مردم ایران و یا حتی جهان دارند. منبت کاری به نوعی کنده کاری و حکاکی بر روی چوب گفته می شود. تاریخچه منبت کاری به حدود 1500 سال پیش باز می گردد. و اما حالا زمان آن رسیده که به موضوع اصلی یعنی تخته نرد منبت بپردازیم. این نوع تخته نرد به دلیل داشتن ظاهری زیبا و مجلل و چشم نواز یکی از محبوب ترین انواع تخته نرد می باشد. تخته نرد منبت کاری شده دارای ویژگی های بسیاری است. ویژگی هایی که آن را به یک تخته نرد نفیس و فاخر تبدیل می کند.

 

برای مشاهده انواع تخته نرد منبت اینجا را کلیک کنید.

 

اولین ویژگی این تخته نرد، نوع چوب آن می باشد. معمولا چوب گردو، راش، شمشاد، گلابی و ... از جمله چوب هایی هستند که برای منبت کاری مورد استفاده قرار می گیرند. اما برای طراحی و تولید تخته نرد منبت بیشتر از دو نوع چوب یعنی چوب گردو و چوب راش استفاده می شود. از آنجایی که چوب گردو و راش دارای مقاومت و استحکام بالایی می باشد، به همین دلیل برای منبت کاری مناسب است. چوب های گردو و راش می توانند در مقابل کنده کاری ها و حکاکی ها به راحتی دوام آورده و مقاومت کنند.

 

تخته نرد ریشه، خرید تخته نرد

داخل تخته نرد منبت

 

از جمله دلایلی که تخته نرد منبت به عنوان یک کالای نفیس و با ارزش به حساب می آید، نقوش برجسته و طرح و نقش های حکاکی شده بر روی آن می باشد. طرح هایی مانند لیلی و مجنون، شکار و عقاب، طرح های هخامنشی، فروهر، اسب و سیمرغ و ..... از جمله طرح ها و نگاره هایی هستند که از فرهنگ اصیل، افسانه ها و اشعار و کتب ایرانی برگرفته شده اند. از آنجایی که این فرهنگ اصیل لیاقت زنده نگه داشته شدن را دارد، پس طبیعی است که آن ها را با زیباترین و ظریف ترین حالت ممکن بر روی تخته نرد منبت حکاکی نماییم. زیبایی و ظرافت طرح و نقوش برجسته حکاکی شده بر روی این نوع تخته نرد وابسته به تجربه و مهارت هنرمند آن دارد. اگر در هنگام خرید تخته نرد منبت اصل با قیمت بالایی روبرو شدید، اصلا تعجب نکنید. قطعا این نوع تخته نرد نیز مانند هر صنایع دستی و یا دست ساز دیگری گران تر و ارزشمند تر می باشد.

تخته نرد منبت نه تنها یک بازی سرگرم کننده و عالی است بلکه به دلیل داشتن طرح های برجسته و زیبا و ظریف خود دارای ارزش هنری و معنوی نیز می باشد. به عبارتی این نوع تخته نرد را به دلیل داشتن ظرافت و زیبایی می توان به عنوان یک تخته نرد نفیس و فاخر معرفی نمود.  

۵
از ۵
۲۷ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید