عوامل موثر بر روی قیمت تخته نرد

قیمت تخته نرد یکی از جمله مسائلی است که معمولا همیشه به آن سر و کله می زنیم. در بازارها انواع مختلفی از تخته نرد های اصیل و غیر اصیل وجود دارد، که هر کدام از آنها دارای قیمت های متفاوتی هستند. به همین دلیل معمولا ما در هنگام خرید این بازی دچار سردرگمی شده و گاهی این سردرگم بودن و گیج شدن ما، موجب می شود تا خریدی اشتباه داشته باشیم. اول از هر چیزی تخته نرد چیست؟ غیر ممکن است که به عنوان یک ایرانی تا بحال چیزی درباره این بازی فکری و جالب و اصیل ایرانی نشنیده باشید. این بازی که دارای قدمتی 2000 ساله می باشد معمولا نقش بسیار مهمی را در مجالس دورهمی و گذراندن اوقات فراغت با دوستان و خانواده ایفا می کند. این بازی 2 نفر بوده و نیازمند دقت، برنامه ریزی، تکنیک و روش و بخت و اقبال است. از جمله لوازم بازی تخته نرد می توان به صفحه بازی یا همان تخته، 30 مهره و 2 تاس اشاره نمود. این بازی به دوران ساسانی باز می گردد و مطابق منابع معتبر و جدید می توان گفت که ابداع کننده آن، وزیر دانا و خردمند ایرانی به نام بزرگمهر می باشد.

قیمت تخته نرد منبت کاری شده طرح جام جهان بین

قیمت تخته نرد

بررسی قیمت تخته نرد

حالا وقت آن رسیده تا قیمت این بازی جذاب و زیبا را مورد بررسی قرار دهیم. قبل از هر چیزی باید مشخص کنیم که به طور کلی چه عواملی بر روی قیمت این بازی تاثیرگذار هستند. عوامل موثر بر روی قیمت تخته نرد عبارتند از:

  • جنس یا متریال صفحه تخته نرد: طبق یک قاعده کلی برای تعیین قیمت هر محصولی، هرچه جنس یک محصول مرغوب تر و با کیفیت تر باشد، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود. پس در نتیجه می توان گفت که اگر  تخته نردی که قصد خرید آن را داریم دارای جنس و متریال مرغوب و مقاوم باشد، پس حتما باید برای آن قیمت بیشتری را نیز پرداخت نماییم. معمولا جنس یک تخته نرد عالی و درجه 1 به صورت زیر می باشد:

 

  1. چوب گردو یا سنندج: چوب درخت گردو بادوام ترین و ماندگارترین و با کیفیت ترین نوع متریال برای ساخت یک تخته نرد عالی و مرغوب می باشد. تخته نرد هایی که با این نوع چوب طراحی و تولید می شوند، معمولا سنگین تر از سایر تخته نردها بوده و همچنین دارای دوام بسیار بالایی نیز می باشند. تخته نرد چوب گردو را می توان به مدت طولانی مورد استفاده قرار داد. قیمت تخته نرد از جنس چوب گردو یا همان سنندج، گران ترین نوع تخته نرد می باشد.

قیمت تخته نرد و قیمت شطرنج منبت کاری شده

قیمت تخته نرد

  1. راش یا ام دی اف ( MDF ): تخته نردی که با این دو نوع چوب ساخته می شود معمولا سبک تر و قابل حمل تر از تخته نردهای چوب گردو می باشد. اما برخلاف تخته نرد چوب گردو که می توان بر روی آن با منبت کاری و خاتم کاری و ... طرح ها و نقش و نگارهای زیبا و برجسته ای را حک نمود، تخته نرد چوب راش یا ام دی اف معمولا به وسیله طرح های چاپی یا لیزر تزئین می شوند. چرا که این نوع چوب دوام کمتری نسبت به چوب گردو دارد. به همین دلیل قیمت تخته نرد چوب راش یا ام دی اف نسبت به تخته نرد چوب گردو پایین تر است.
  • نقش و نگاره های حک شده بر روی تخته نرد: گاهی اوقات طرح ها و نقش ها و نگاره هایی که توسط هنرمندان بر روی تخته نرد حک می شود، آن را به اثر هنری ناب و ارزشمند و چشمگیر تبدیل می کند. تخته نردهای خاتم کاری شده، تخته نردهای منبت کاری شده و تخته نردهایی با نقاشی های سنتی مانند تذهیب، گل و مرغ، چوگان، شکار و مینیاتور معمولا به عنوان تخته نردهای نفیس و فاخر به حساب می آیند. پس قطعا قیمت تخته نرد منبت کاری شده یا خاتم کاری شده بسیار بالا می باشد.

به عبارتی می توان گفت که اینگونه تخته نردها قیمت بالاتری نسبت به سایر تخته نردهای ساده و معمولی دارند. اگر تخته نرد دارای هر کدام از این نقش و نگارها باشد، قیمت آن گران تر خواهد بود. تخته نرد هایی که دارای نقوش برجسته و منبت کاری شده می باشند، به دلیل داشتن ظاهری زیبا و خیره کننده، می توانند به هدیه ای عالی برای عزیزانمان تبدیل شوند.

 

قیمت تخته نرد چوب روس طرح خاتم صدفی

قیمت تخته نرد

 

علاوه بر موارد بالا فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارند که بر روی قیمت تخته نرد اثر گذاشته و به نوعی می توان گفت تعیین کننده قیمت این بازی می باشند. جنس، نقوش برجسته، اصیل بودن یا اصیل نبود تخته نرد و ... از جمله عواملی هستند که می توانیم آنها را به عنوان عوامل تعیین کننده قیمت بازی تخته نرد معرفی نماییم. توجه و بررسی این عوامل در هنگام خرید تخته نرد کاملا لازم و ضروری می باشد.   

۵
از ۵
۱۸ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید