ساعت های میناکاری

ساعت و میناکاری

به مرور زمان ساعت دیگر تنها به نقش سنتی خود وابسته نیست و به عنوان یک رکن تزیینی رخ می نماید. در این میان هنرهای گوناگونی به کمک این رکن تزیینی می آیند. این هنرها هر چه ریشه دار تر از نظر برهه زمانی باشند، بیشتر می توانند مردم را جذب ساعت خریداری شده، نمایند. در این میان هنر مینا کاری به مدد هنر ساعت سازی می آید و با تحمیل زیبایی لعاب های منبعث از رنگهای زیبای این رشته سلایق مختلف مردم را ارضا می کند. داشتن محصولی مینا کاری شده در خانه های ما و حتی محل کارمان جلوه خاصی به آن محیط می بخشد.

 

ساعت میناکاری

 

داستان مینا

شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه مینا در مغزها خطور کند مینای دندان است و جالب اینکه این معنا واقعیتی عینی دارد. این بار این مینا بر روی سفال یا فلزاتی چون طلا، نقره، برنز و صد البته مس می نشیند. مسی که در هنر میناکاری استفاده می شود باید دارای عیار بالایی باشد تا موقع گرمادهی با آتش ناخالصی ها بر سطح آن عیان نگردد. ویژگی های برتر فلز مس آن را در این صنعت از سایر فلزات دیگر متمایز می سازد. خواص چکش پذیری، ارزان بودن، شکل پذیری و توان جذب بالای لعاب، این فلز را به فلز اول مطرح در صنعت هنر میناکاری تبدیل کرده است. تاریخچه میناکاری به بازه زمانی بیش از 4500 سال می رسد. به ضرس قاطع می توان مبدا این صنعت و هنر را ایران باستان دانست. گوشواره طلای به دست آمده توسط باستان شناسان در نهاوند گویای این واقعیت است. برای انجام مینای این گوشواره از لعابی شیشه ای استفاده شده است. ساعت های با مینای لاجوردی و سبز در کشورمان طرفداران خاص خود را دارد.

 

آثار قلم زنی در ساعت میناکاری

انواع میناکاری های صورت گرفته بر روی ساعت

بدنه ساعت، کارپذیری خوبی برای انجام کارهای هنری از جمله میناکاری و خاتم کاری دارد. کارهای انجام گرفته در بازار اغلب شامل حاشیه های میناکاری شده زیبا می باشد که گاها خاتم کاری و مینیاتور نیز به آن افزوده شده است. آنچه که در اینجا بسیار مهم می باشد زیرساخت ساعت می باشد. زیر ساخت پروسه خود را دارد و اغلب چکش کاری و گرمادهی از مراحل این پروسه هستند. لعاب های سفید رنگ (رنگ اصلی زیرساخت) که اغلب از رنگ های طبیعی ساخته می شوند بر روی کاری که سطح آن کاملا تمیز شده باشد اسپری می شود. در قدیم بیشتر از روش غرقابی در این کار استفاده شده است. بعد کار را در کوره های حرارتی با دمای حدود 800 تا 900 درجه گرم می کنند. در چندین مرحله بنا به طرح هنری و رنگ هایی که لایه لایه به کار متصف می شود این عمل را تکرار می کنند. نقاشی کار با توجه به طرح اصلی قلم کاری شده و با رنگهای مختلف توسط میناکار بر روی کار پیاده می شود. در نهایت بعد از نقاشی، کار در دمای کمتری نسبت به دمای سایر مراحل گرما داده شده تا احیانا رنگهای طلایی کار هنری ذوب نشود.

 

ساعت مینا و خاتم طرح خورشید

 

تشخیص کارهای درخشان میناکاری

امروزه ساعت های مختلفی با زمینه های میناکاری شده در فروشگاه ها عرضه می شوند. نکاتی که در دو حوزه حس بینایی و لامسه می گنجند ماننند صافی و عدم تیزی لبه های زیرساخت ساعت، و منظم بودن رنگ آمیزی بسیار اهمیت دارند. رنگ هایی که در میناکاری استفاده می شوند اغلب از ترکیب اکسید فلزاتی مشخص و واکنش پذیری آنها حاصل می شوند. کارهای حرفه ای تر اغلب ترکیبی است. معرق کاری، مینیاتور و خاتم کاری گاها در یک کار به طور همزمان اجرا می شوند. پخش لعاب در قسمت های مختلف زیر ساخت ساعت باید یکنواخت باشد و صافی و پیوستگی حداکثری، داشته باشد. همین یکنواختی باید در رنگ آمیزی ها لحاظ گردد.

 

ساعت دیواری میناکاری زیبا

 

میناکاری و ساعت دیواری

ساعت دیواری میناکاری شده، جلوه های بی بدیلی را به محیط می بخشند. رنگهای لاجوردی و سبز شناخته شده ترین رنگهای این هنر هستند. امروزه بشقاب های میناکاری شده نیز دیوارها را از زیبایی، غنی ساخته اند. زیورآلات مختلفی نیز توسط میناکاران ساخته و عرضه می شوند. محدودیتی برای کارهای این چنین زیبا نمی توان متصور شد. در کنار این زیبایی می توان از ساعت های حرفه ای و پیشرفته و اضافه نمودن آنها به زیرساخت استفاده کرد. این هنر آفرینی ها می تواند پا را فراتر از مرزهای کشورمان نهد و به درآمد زایی برای صنعت کاران و هنرمندان این مرز و بوم مبدل گردد.

۵
از ۵
۱۹ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید