تاریخچه تخته نرد به کدام دوره ی تاریخی بر می گردد؟

تاریخچه تخته نرد به کدام دوره ی تاریخی بر می گردد؟

تخته نرد منبت کاری طرح پرکار هخامنشی

تخته نرد با الهام از طرح های هخامنشی

تخته نرد یکی از بهترین و مهیج ترین بازی ها در دنیا می باشد که از دسته بازی های فکری به حساب می آید. این نوع بازی از جمله ی قدیمی ترین انواع بازی ها نیز به شمار می رود که قدمتی بالغ بر 5000 سال دارد. شاید برای شما نیز عجیب باشد که یک بازی که امروزه در بیشتر مناطق دنیا و از جمله کشور ایران طرفداران بسیار زیادی دارد، قدمتی در این حدود داشته باشد. در واقع می توان تاریخچه تخته نرد را مربوط به 3000 سال پیش از میلاد حضرت مسیح دانست. براساس کاوش های تاریخی که در مناطق تاریخی ایران زمین از جمله شهر سوخته انجام شده است، این موضوع به اثبات رسیده است که بازی تخته نرد که یک بازی اصیل و قدیمی ایرانی است، نزدیک به 5 هزار سال قدمت دارد و در گذشته های بسیار دور از این نوع بازی برای سرگرمی استفاده می کردند. هر کدام از عناصر موجود در این بازی، بخشی از جهان هستی را به نمایش می گذارند و نماد قسمت های مختلف جهان هستی هستند. در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با اجزاء و عناصر تخته نرد آشنا کرده و درباره ی هر کدام از آن ها توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. با ما همراه باشید.

 

تاریخچه تخته نرد در ایران

بر اساس مستنداتی که در مورد تخته نرد و نحوه ی پیدایش آن در جهان هستی وجود دارد، این نوع بازی، یک بازی اصیل و قدیمی ایرانی می باشد که زادگاه اصلی آن کشور ایران بوده است و برای اولین بار این ایرانیان بوده اند که این بازی را انجام داده اند. تمدن ایلام به مرکزیت شوش، از جمله اولین تمدن هایی بودند که این بازی را اختراع کردند و در حدود 6000 سال پیش این بازی را انجام داده اند. حال آن که پس از سال ها، شکل و ظاهر تخته نرد تغییر کرده و به شکل امروزی درآمد. در زمان ساسانیان، وزیر باهوش این قلمروی بزرگ در کشور ایران، به نام بزرگمهر، بازی تخته نرد را به شکل امروزی اختراع کرد که قوانین و نحوه ی انجام بازی، شبیه تخته نرد های امروزی می باشد. اختراع گونه ی جدید این بازی، در پاسخ به اختراع شطرنج توسط هندوستانی ها بوده است. جایی که در آن زمان شطرنج توسط پادشاهان و وزرای هندوستان اختراع شد پس از آن بزرگمهر، برای پاسخ دادن به هندی ها، این نوع بازی را اختراع کرد.

تخته نرد قدمی

تخته نرد قدیمی

عناصر موجود در بازی تخته نرد مبین چه اجزائی در جهان هستی می باشند؟

در بازی تخته نرد، 30 مهره به رنگ های سیاه و سفید وجود دارد که 15 مهره ی آن ها سیاه و 15 مهره ی دیگر سفید می باشند. تعداد مهره های این نوع بازی، بر اساس تعداد روز های یک ماه تعیین شده اند. به عبارت دیگر چون هر ماه، معمولا 30 روز می باشد، لذا تعداد مهره های این بازی نیز 30 عدد می باشند. بعلاوه برای نشان دادن روز و شب در این بازی، از مهره های سیاه و سفید استفاده کرده اند. همچنین این بازی دارای 24 خانه می باشد که در هر دور بازی برای خروج مهره ها از صفحه ی بازی، بایستی این 24 خانه پشت سر گذاشته شوند. این عدد 24 بیانگر مدت زمان یک شبانه روز می باشد که 24 ساعت می باشد. بعلاوه در هر طرف صفحه ی این بازی، 12 خانه وجود دارد که بیانگر ماه های یک سال می باشند.

بازی تخته نرد از 4 بخش تشکیل شده است که این قسمت های بازی تخته نرد، نمایانگر فصل های مختلف سال می باشند که در گردش یک ساله ی کره ی زمین به دور خورشید پدید می آیند. مهره های این بازی نیز انسان ها هستند که در صفحه بازی گردش می کنند و کل صفحه ی بازی نیز به عنوان کره ی زمین شناخته می شود که این عناصر و اجزایی که در بالا به آن ها اشاره شد، در کره ی زمین که صفحه ی بازی می باشد در حال گردش می باشند. با توجه به این که تاریخچه تخته نرد به قرن ها پیش باز می گردد، لذا این عناصر بازی نیز طی قرون مختلف، شکل ها و ظاهر های مختلفی داشته اند و در نهایت به شکل امروزی درآمده اند و امروزه بسیاری از شرکت ها و تولیدی ها در مناطق مختلف کشور، در زمینه ی تولید این نوع بازی فعالیت می کنند که شرکت و تولیدی آرتانامیک، از جمله ی بهترین و معروف ترین شرکت های ایرانی در این زمینه به حساب می آید.

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید