معرفی تخته نرد منبت کاری شده

آیا با تخته نرد منبت کاری شده آشنا هستید؟ آیا می دانید که این نوع تخته نرد دارای چه ویژگی های خاص و ویژه ای می باشد؟ بسیاری از ما با بازی تخته نرد آشنایی داشته و از آن برای سرگرمی و تفریح و گذراندن اوقات فراغت در کنار خانواده و دوستان استفاده می کنیم. این بازی فکری و اصیل ایرانی دارای فلسفه و تاریخچه بسیار زیبا و جالبی است. بازه تخته نرد نه تنها یک بازی سرگرم کننده است بلکه به عنوان یک بازی افزایش دهنده رشد فکری و مهارت های زندگی مانند برنامه ریزی و .... به حساب می آید. تخته نرد را می توان به عنوان یکی از محبوب ترین بازی های فکری در جهان و به ویژه در ایران معرفی نمود. بازی تخته نرد 2000 سال پیش در زمان ساسانیان و به دست بزرگمهر وزیر آن دوران ابداع و اختراع شده است. از جمله انواع تخته نرد های نفیس و فاخر، می توان به تخته نرد منبت کاری شده اشاره نمود. این نوع تخته نرد به قدری زیبا و ظریف طراحی و تولید شده است، که چشم برداشتن از آن کار سختی بوده و غیر ممکن می باشد. اما قبل از اینکه به معرفی این نوع تخته نرد بپردازیم، ابتدا باید بیشتر با این بازی آشنا شویم.

یک تخته نرد تشکیل شده از یک صفحه بازی یا همان تخته، 30 عدد مهره که 15 عدد آن به رنگ سیاه و 15 عدد آن به رنگ سفید و 2 عدد تاس می باشد. نحوه حرکت مهره ها در بازی تخته نرد با انداختن تاس ها مشخص می شود. به عبارتی می توان گفت که این بازی براساس بخت و شانس پیش می رود.

تخته نرد منبت کاری شده طرح شیخ صنعان روی چوب گردو

تخته نرد منبت کاری شده

 

 بازی تخته نرد برگرفته از زندگی انسان و باورهای او ( زردشتی ) بوده و به همین دلیل می توان تخته نرد را یک بازی عبرت آموز و هیجان انگیز معرفی نمود. تخته منبت کاری شده دارای چه تفاوتی با سایر تخته نرد های معمولی دارد؟ اصلا منبت کاری چیست؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

منبت کاری چیست؟

منبت از جمله هنرها و صنایع دستی اصیل و قدیمی ایرانی می باشد. این هنر چند هزار ساله ایرانی، به معنای حکاکی روی چوب است. به عبارتی می توان گفت که منبت کاری به هنری گفته می شود که در آن به ایجاد و حکاکی نقوش و طرح های برجسته بر روی چوب پرداخته می شود. انتخاب چوب مناسب برای منبت کاری یکی از مهم ترین و اصلی ترین نکاتی است که حتما باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. از جمله چوب های مناسب برای حکاکی یا منبت کاری می توان به چوب گردو، راش، کاج، شمشاد، باس، ماهاگون و .... اشاره نمود.

 برای حک کردن طرح های زیبا و برجسته بر روی تخته نرد منبت کاری شده ابزاری مانند چاقو مخصوص حکاکی، چکش، گیره، میز کار، انواع مغار و ... مورد نیاز می باشند.

 ویژگی های تخته نرد منبت کاری شده

نقش ها و نگاره های اصیل ایرانی معمولا برگرفته از افسانه ها و کتاب های قدیمی و کهن هستند. اینگونه نقش و نگارها به قدری زیبا و چشم نواز و اصیل هستند که به نوعی شناسنامه برای فرهنگ و تمدن ایرانی تبدیل شده اند. حالا تصور کنید که این نقش و طرح ها قرار است با ظریف ترین و زیبا ترین حالت ممکن بر روی یک تخته نرد توسط منبت کاری حکاکی شود. در چنین مواقعی تخته نرد حالت معمولی و ساده خود را از دست داده و به یک اثر هنری ارزشمند و مهم تبدیل می شود. تخته نرد منبت کاری شده را می توان به دلیل داشتن الگو ها و نقش های پیچیده و زیبا به عنوان یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین نوع تخته نرد معرفی نمود.

 

تخته نرد منبت کاری شده طرح پرکار هخامنشی تخته نرد کادویی

تخته نرد منبت کاری شده

 

برای تولید تخته نرد منبت چوب های مقاوم و با کیفیتی مانند چوب گردو و چوب راش مورد استفاده قرار می گیرد. چرا؟ همانطور که گفته شد انتخاب چوب منبت کاری از جمله مهمترین و اساسی ترین نکاتی است که توجه به آن ضروری می باشد. چوب گردو و چوب راش به این جهت مناسب منبت کاری هستند که توانایی بسیار بالایی برای تحمل ضربه ها و حکاکی می باشند. به عبارتی برای طراحی و تولید تخته منبت کاری شده، چوب های گردو و راش مناسب ترین گزینه برای حکاکی و کنده کاری به حساب می آیند. حک کردن طرح ها و نگاره های زیبا و اصیل ایرانی به دست هنرمندان ماهر یکی از همان ویژگی هایی است که این نوع تخته نرد را به کالایی نفیس و فاخر و گرانبها تبدیل کرده است.  

اگر می خواهیم بازی کردن و گذراندن اوقات فراغت خود را در کنار خانواده و دوستان به امری لذت بخش تبدیل کنیم و یا قصد داریم با هدیه ای رضایت و خشنودی عزیزانمان را جلب نماییم، تخته نرد منبت کاری شده همان چیزی است که به دنبال آن می گردیم.

۵
از ۵
۲۱ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید