معرفی تخته نرد نفیس

یک تخته نرد نفیس  باید دارای چه ویژگی ها و قابلیت هایی باشد؟ یا به عبارتی به چه نوع تخته نردی، فاخر و نفیس گفته می شود؟ تا بحال برای شما نیز پیش آمده است زمانی که قصد خرید تخته نرد دارید و به فروشگاه مورد نظر مراجعه می کنید، از شما درباره اینکه تخته نرد معمولی می خواهید یا نفیس سوال پرسیده شود؟ شاید با خود بگویید که مگر چه تفاوتی میان نوع معمولی و نفیس تخته نرد وجود دارد. مخصوصا وقتی که متوجه تفاوت قیمت میان این دو تخته نرد می شوید. بله درست است! قیمت تخته نرد معمولی با تخته نرد نفیس تفاوت بسیاری دارد، آنقدر زیاد که می توان گفت که هر کسی توانایی تهیه و خرید آن را ندارد.

تخته نرد یک بازی فکری و مهیج 2 نفره بوده که همچنین دارای تاریخچه و فلسفه منحصر به فرد و جالبی می باشد. این بازی فکری بسیار در میان مردم دنیا به ویژه مردم ایران محبوب و پرطرفدار است. این بازی را می توان یکی از دستاوردهای فوق العاده دوران ساسانی معرفی نمود. چراکه در زمان خود این بازی نشانگر برتری خرد و دانایی ایرانیان نسبت به سایر کشورها به خصوص هند بوده است. اما حالا باید به سراغ موضوع اصلی برویم. در ادامه ویژگی های تخته نرد فاخر و نفیس را شناسایی کرده و مورد ارزیابی قرار می دهیم.

تخته نرد نفیس با منبت کاری عمیق طرح شوالیه

 

 

تخته نرد نفیس چیست و بررسی ویژگی های آن

آیا قبول دارید که هرچه در طراحی و ساخت یک کالا از هنر و متریال های مرغوب و عالی استفاده شود، آن کالا به کالایی با ارزش بسیار بالا تبدیل می گردد؟ اگر قبول دارید، باید بگوییم که این قاعده بازی تخته نرد را نیز شامل می شود. فرهنگ و هنر ایرانی بسیار اصیل و غنی می باشد. منبت کاری، خاتم کاری، معرق کاری و مینیاتور از جمله هنرهای ناب و فوق العاده ای هستند که توسط ایرانیان به جهان شناسانده شده است. اما حالا تصور کنید که این هنرهای پرزحمت و زیبا بر روی بازی تخته نرد مورد استفاده قرار گیرند. قطعا و بدون شک به محصولی خاص و زیبا تبدیل خواهد شد. به عبارتی می توان گفت که اگر چنین هنرهایی را بر روی تخته نرد پیاده کنیم، تخته نرد معمولی به تخته نرد نفیس و فاخر تبدیل می شود.

 

 

همچنین در این حالت نه تنها وسیله ای برای بازی و سرگرمی می باشد بلکه می توان آن را به عنوان کالایی نفیس و فاخر معرفی کرده و از آن برای هدیه دادن و یا حتی دکوراتیو فضای دلخواه خود استفاده کرد. چنین کالای نفیسی دیگر جنبه سرگرمی نداشته و به عبارتی می توان گفت که ارزشی هنری و معنوی پیدا می کند. این نوع تخته نرد معمولا از مرغوب ترین و کمیاب ترین متریال ها ساخته می شود. چراکه برای اجرای منبت کاری، خاتم کاری و ... بر روی تخته نرد، به چوب مستحکم و مقاوم و با کیفیت نیاز می باشد. قطعا یک تخته نرد که از جنس چوب بی کیفیت می باشد، به هیچ عنوان نمی تواند اینگونه کنده کاری ها را تحمل کرده و مناسب نمی باشد.

تخته نرد نفیس طرح پرسپولیس

 

 

 حتی در برخی مواقع برای ساخت تخته نرد نفیس از متریال های عجیب و خاصی مانند صدف، استخوان، فلزاتی مانند برنج و مس و نقره و ... استفاده می شود که ارزش خاصی را به این کالای فاخر می بخشد. یکی دیگر از ویژگی های این نوع تخته نرد، رنگ متفاوت و متمایز آن می باشد. تخته نرد نفیس با رنگ های زیبا و منحصر به فردی طراحی و تولید می شود. بیشتر تخته نرد های فاخر و نفیس به رنگ زیتونی، طلایی و .... بوده و جلوه ای خاص، زیبا و باشکوه به آن می بخشد.

تمامی نقوش برجسته و نگاره های روی تخته نرد نفیس نشانگر فرهنگ اصیل و غنی ایرانی می باشد. بیشتر این نگاره ها از اشعار، کتاب ها و افسانه های ایران برگرفته می شوند. طرح هایی مانند طرح های هخامنشی، طرح های سیمرغ و ... از جمله طرح هایی هستند که با منبت کاری و یا خاتم کاری بر روی تخته نرد حک می شوند. نگهداری از این نوع کالای نفیس و فاخر امری دشوار و مهم می باشد. قطعا بعد از خرید چنین تخته نرد هنری و ارزشمندی، محافظت از آن یکی از وظایف اصلی ما به حساب می آید. معمولا تخته نرد نفیس درون یک کاور گلیمی یا ترمه ای قرار می گیرند که از آنها در مقابل نور خورشید، ضربه و ... محافظت می نماید.

بعد از بررسی و شناسایی ویژگی های این کالای زیبا و منحصر به فرد می توان نتیجه گرفت که تخته نرد نفیس نه تنها به عنوان یک بازی سرگرم کننده مورد استفاده قرار می گیرد بلکه دارای ارزش هنری و معنوی فوق العاده ای نیز می باشد.

۵
از ۵
۲۲ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید