بررسی ویژگی های تخته نرد و شطرنج

چرا تخته نرد و شطرنج؟ چرا تهیه این محصول دارای اهمیت می باشد؟ آیا می توانیم دو بازی کاملا متفاوت را به طور همزمان تهیه نماییم؟ همه ما درباره بازی تخته نرد شنیده ایم و یا حتی آن را بازی کردیم. این بازی را می توان یکی از پرطرفدارترین و محبوب ترین بازی های فکری و 2 نفره به حساب آورد. بازی تخته نرد از جمله بازی هایی است که بیشتر مردم جهان به خصوص مردم ایران و خاورمیانه و اروپای شرقی با آن آشنا هستند و علاقه ویژه ای را نسبت به آن نشان می دهند. اما علاوه بر بازی تخته نرد، بازی دیگری نیز وجود دارد که به اندازه تخته نرد دارای محبوبیت زیادی می باشد. این بازی 2 نفره، شطرنج است. قطعا همه ما با بازی شطرنج آشنا هستیم. حالا تصور کنید که این دو بازی هیجان انگیز و فوق العاده در کنار هم قرار دارد. آیا چنین چیزی امکان دارد؟ باید بگوییم بله!! با تهیه تخته نرد و شطرنج می توانیم با یک تیر دو نشان را بزنیم. چگونه؟ این نوع تخته نرد به گونه ای طراحی شده است که در یک طرف آن صفحه بازی تخته نرد و در طرف دیگر آن صفحه بازی شطرنج قرار دارد.

در این صورت می توانیم در زمان دلخواه هر دو بازی را امتحان کرده و به وسیله آنها اوقات خوش و لذت بخشی را در کنار خانواده، آشنایان و دوستان خود سپری کنیم. تهیه این نوع تخته نرد علاوه بر کاربردی بودن، بسیار مقرون به صرفه نیز می باشد. چرا که اگر بخواهیم این دو بازی را به صورت جداگانه تهیه نماییم، باید پول زیادی را پرداخت کنیم.

تخته نرد و شطرنج منبت کاری، خرید تخته نرد و شطرنج

خرید تخته نرد و شطرنج  ساده و منبت کاری از فروشگاه آرتانامیک

 

همچنین از جمله مواردی که از تخته نرد و شطرنج استفاده بیشتری می کنیم، در هنگام سفر می باشد. با ان نوع تخته نرد دیگر نیازی نیست که با حمل دو صفحه بازی به صورت جداگانه، بار سفر را سنگین کرده و حرکت و جابجایی خود را دشوار نماییم. قبل از معرفی این نوع تخته نرد، هر کدام از این دو بازی را مورد بررسی قرار می دهیم.

بازی تخته نرد

بازی تخته نرد حدود 2000 سال پیش به دستور اردشیر، پادشاه سلسله ساسانی و همچنین به دست بزرگمهر وزیر دانا و خردمند ساسانیان ابداع و اختراع شده است. این بازی تنها به 2 نفر بازیکن نیاز دارد. از جمله لوازم مورد نیاز برای بازی تخته نرد می توان به یک صفحه بازی، 30 مهره سیاه و سفید و 2 عدد تاس اشاره کرد. فلسفه این بازی اصیل ایرانی بسیار جالب و جذاب بوده و همچنین برگرفته از زندگی و باورهای انسان می باشد. از آنجایی که باور های مردم ساسانی در آن دوران مطابق با دین زردشت بوده است به همین دلیل فلسفه بازی تخته نرد براساس آیین و باور مردم در آن زمان ( یعنی دین و آیین زردشتی ) می باشد. فلسفه بازی تخته نرد به شرح زیر است:

  1. 30 مهره : 30 شبانه روز
  2. 24 خانه : 24 ساعت در شبانه روز
  3. 12 خانه در هر طرف زمین : 12 ماه سال
  4. 4 قسمت زمین : 4 فصل سال
  5. 5 دست بازی : 5 وقت شبانه روز
  6. حرکت مهره ها : زندگی انسان
  7. بیرون انداختن مهره ها : مرگ انسان
  8. تخته بازی : زمین
  9. گردش تاس ها : گردش ایام

تخته نرد و شطرنج مسافرتی، تخته نرد مسافرتی

خرید تخته نرد و شطرنج مسافرتی از فروشگاه آرتانامیک

 

بازی شطرنج

بازی تخته نرد و شطرنج هر دو به صورت 2 نفره انجام می گیرند. برای بازی شطرنج به صفحه بازی و تعدادی مهره نیاز داریم. مهره های شطرنج شامل اسب، وزیر، فیل، رخ یا قلعه، شاه و سرباز می باشد. این بازی در سده ششم میلادی و دوران امپراتوری گوپتا و در هندوستان ابداع گردید. نام این بازی در ابتدا چاتورانگا بوده است. چاتورانگا در زبان سانسکریت به معنای 4 عضو ( 4 عضو ارتش هند یعنی ارابه ها، فیل ها، سواره نظام و پیاده نظام ) می باشد.

 

 

ویژگی های تخته نرد و شطرنج

همانطور که گفته شد این دو بازی یکی از بهترین بازی های فکری و تکنیکی برای سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت می باشند. با تهیه این نوع تخته نرد می توانیم به طور همزمان این دو بازی را در کنار هم داشته باشیم. از جمله ویژگی های این نوع تخته نرد می توانیم به جنس مرغوب و با کیفیت، ظاهر زیبا و دل انگیز، قیمت مناسب و مقرون به صرفه اشاره کنیم. تخته نرد و شطرنج معمولا از جنس چوب گردو و چوب راش بوده و به همین دلیل دارای استحکام و دوام بسیار بالایی می باشد. گاهی اوقات نیز با حکاکی و کنده کاری نقوش برجسته بر روی آن، می توان ارزش هنری و معنوی آن را بالا برده و همچنین جلوه ای زیبا و ظریف و منحصر به فرد به آن بخشید. در هنگام تهیه و خرید تخته نرد و شطرنج باید به مواردی مانند تعداد مهره ها، جنس، وزن، طرح های حکاکی شده و ...  توجه کرده و مورد بررسی قرار دهیم.

۵
از ۵
۲۴ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید