آموزش تخته نرد به زبان ساده

حتما تا به حال درباره ی بازی زیبا و هیجان انگیز تخته نرد شنیده اید. این بازی مهیج و عالی که توسط فردی به نام بزرگمهر و در زمان ساسانیان ابداع و اختراع شده است، یکی از بازی هایی است که بسیاری از ما برای گذراندن اوقات فراغت به سراغ آن می رویم. این بازی به دلیل وجود پیچیدگی های خاص و جالب خود، نیاز به آموزش دارد. به عبارتی می توان گفت که آموزش تخته نرد اولین اقدامی است که باید آن را به انجام برسانیم. بازی تخته نرد با وجود تمام فلسفه های پنهان و اسرارآمیز خود، به بازی سرگرم کننده و محبوب در میان مردمان خاورمیانه و اروپای شرقی به ویژه مردم ایران تبدیل شده است. اما حالا وقت آن رسیده که به آموزش بازی تخته نرد بپردازیم.

 

آموزش تخته نرد و چیدمان مهره ها

اولین گام برای آموزش این بازی محبوب، آموزش نحوه صحیح چیدمان مهره ها می باشد. نحوه چیدمان مهره های تخته نرد معمولا به دو صورت انجام می گیرد:

  • شیوه اول: حرکت مهره ها بر روی تخته نرد بر خلاف جهت عقربه های ساعت برای مهره های سیاه بازی
  • شیوه دوم: حرکت مهره ها بر روی تخته نرد در جهت عقربه های ساعت برای مهره های سفید بازی

در هر دو روش بالا ترتیب قرار گیری مهره ها در خانه ها یکسان است. به عنوان مثال در شکل زیر ترتیب قرار گیری مهره های سفید در خانه ها به شرح زیر می باشد:

  • 5 مهره در خانه 6
  • 3 مهره در خانه 8
  • 5 مهره در خانه 13
  • 2 مهره در خانه 24

مهره های سیاه نیز به صورت قرینه در خانه های رو به رو (مهره های سفید) قرار می گیرند. 

آموزش تخته نرد، اموزش بازی تخته نرد، چیدمان مهره های تخته نرد

آموزش تخته نرد و چیدمان مهره ها

 

آموزش تخته نرد و حرکت مهره ها

اول از هر چیزی ابتدا باید مشخص کنیم که چه کسی از طرفین بازی می تواند شروع کننده بازی باشد. به این منظور هر کدام یکی از تاس ها را بر می دارد، با توافق آنها هرکدام عدد کمتر یا بیشتری بیاورد شروع کننده بازی خواهد بود (به طور معمول هر شخص عدد کمتری بیاورد بازی را شروع می کند). بعد از تعیین شخصی که می تواند شروع کننده بازی باشد، هر یک از طرفین باید به نوبت دو تاس انداخته و براساس آن شروع به حرکت و جابجایی مهره ها کنند. برای حرکت مهره ها قوانین خاصی وجود دارد. از جمله قوانین حرکت مهره ها در تخته نرد می توان به موارد زیر اشاره نمود:

قانون خانه بسته: حرکت مهره ها در خانه هایی اتفاق می افتد که کمتر از دو مهره در آن وجود داشته باشد. خانه ای که بیش از یک مهره در آن وجود دارد به اصطلاح " بسته " نامیده می شود و به عبارتی حرکت مهره در آن غیر ممکن می باشد. (بدیهیست شما می توانید مهره ها را روی خانه خود به حرکت در آورید حتی اگر بیشتر یک مهره در آن وجود داشته باشد)

 

بازی حرکت مهره با تاس های مجزا: اگر بعد از انداختن تاس ها دو عدد مجزا و متفاوت بیاوریم برای مثال 3 و 5، آنگاه به دو حالت می توانیم مهره ها را در بازی به حرکت در آوریم.

  • به دلخواه یکی از مهره ها را 3 حرکت و مهره دلخواه دیگری را 5 حرکت به جلو ببریم.
  • به دلخواه یکی از مهره ها را به اندازه 8 حرکت به جلو برده و جابجا می کنیم.

به عنوان مثال در شکل زیر تاس ها اعداد 1 و 2 را نشان می دهند، اگر ما مهره سیاهی که دور آن با رنگ سبز نشان داده شده را انتخاب کنیم میتوانیم آن را روی خانه 14 یا 15 حرکت دهیم.

آموزش تخته نرد، اموزش بازی تخته نرد، حرکت مهره های تخته نرد

آموزش تخته نرد

 

بازی تاس جفت: اگر بعد از انداختن تاس ها هر دو یکسان بودند مثلا 3 و 3، آنگاه این امکان فراهم می شود که 4 بار همان عدد ( 3 ) را بازی کنیم. جفت آوردن در بازی تخته نرد یک امتیاز عالی به حساب می آید.

آموزش تخته نرد ( بازی با تمام شماره تاس ): بعد از تاس اندازی باید مهره های خود را براساس شماره و عددی که آوردیم، حرکت داده و جابجا کنیم. ولی گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که نمی توان به طور کامل از این قانون پیروی نمود. چه شرایطی؟ اگر تاس بیندازیم و برای مثال دو عدد 3 و 2 را بیاوریم، و تنها بتوانیم یکی از مهره های دلخواه را 3 خانه به حرکت درآوریم. و امکان به حرکت در آوردن هیچ یک از مهره های دیگر به دلیل بسته بودن خانه ها امکان پذیر نباشد.

قانون حرکت مربوط به تاس با شماره بزرگ و تاس با شماره کوچک: به طور کلی بعد از انداختن تاس ها، تاس با شماره بزرگ تر همیشه اولین حرکت را دارد. اما گاهی اوقات شرایطی پیش می آید که می توانیم بر اساس تاس با شماره کوچک تر حرکت کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که زمانی این امر امکان پذیر می شود که آسیبی برای حریف مقابل به دنبال نداشته باشد.

زدن مهره حریف: در تخته نرد در شرایطی که مهره حریف به شکل تک در یک خانه باشد می توان آن را زد و از بازی خارج کرد. در این شرایط مهره شما جای آن را می گیرد. زمانی که شما مهره حریف را از بازی خارج کردید حریف باید آن مهره را دوباره وارد بازی کند و پس آن می تواند مهره های دیگر خود را به حرکت در آورد.

حریف از چه نقطه ای می تواند مهره خود را وارد کند: حریف باید مهره بیرون شده خود را از زمین ما وارد کند و به سمت زمین خود حرکت دهد. طبق تصویر زیر اگر ما مهره سفید باشیم خانه های 1 تا 6 زمین ما و خانه های 19 تا 24 زمین حریف است.

آموزش تخته نرد، اموزش بازی تخته نرد، چیدمان مهره های تخته نرد

آموزش تخته نرد

 

برنده بازی کیست: هر کس بتواند سریعتر مهره های خود وارد زمین خود کند و بعد از آن آنها را از زمین خارج کند برنده بازی است.

شما چه زمانی می توانید مهره های خود را از بازی خارج کنید: ابتدا باید تمامی مهره ها (برای تاکید تمامی 15 مهره خود را) وارد زمین خود کند و بعد از آن با توجه عدد تاس میتوانید مهره ها را خارج کنید اما توجه به چند نکته ساده کاملا ضروریست.

نکته 1 : فرض کنید هر کدام از 6 خانه زمین ما با مهره های ما پر شده است و اعداد روی تاس های ما اعداد 2 و 4 می باشد حالا ما 2 انتخاب داریم یا یک مهره از خانه های 2 و 4 را از زمین خارج کنیم و یا مهره هایی که با این اعداد قابل جا به جایی هستند را به خانه های جلوتر انتقال دهیم. برای مثال میتوانیم مهره خانه 5 را 4 یا 2 خانه به جلو حرکت دهیم و با عدد دوم تاس یک مهره را از زمین خارج کنیم و یا مهره دیگری را حرکت دهیم.

نکته 1 : حالا فرض کنیم برای ما فقط در خانه های 1 تا 4 مهره باقی مانده یعنی مهره های خانه 5 و 6 را از زمین خارج کرده ایم، و اعداد روی تاس ما شامل اعداد 5 و 6 می باشد، در این شرایط باید مهره های خانه بزرگتر یعنی خانه 4 را از بازی خارج کنیم.

زدن و بلند شدن یا فرار کردن: اگر در هر یک از خانه های زمین با مهره خود مهره حریف را بزنیم با عدد دوم تاس می توانیم همان مهره خود را هم جا به جا کنیم، اما اگر در زمین خود با عدد اول تاس مهره حریف را بزنیم، دیگر با عدد دوم تاس این مهره خود را نمی توانیم جا به جا کنیم ( مشخص است در دور های بعدی که تاس می اندازیم می توانیم این مهره را جا به جا کنیم).

تخته نرد، خرید تخته نرد، آموزش تخته نرد، تخته نرد کادویی

خرید تخته نرد از فروشگاه آرتانامیک

 

تماس با پشتیبانی فروشگاه : tel:025-38861342

برای مشاهده محصولات بیشتر اینجا کلیک کنید : Artanamik

 

آموزش تخته نرد و مارس شدن

در بازی تخته نرد اگر بتوانیم تمام مهره های خود را قبل از اینکه حریف اولین مهره خود را خارج کند، جمع کنیم حریف مقابل ما مارس می شود. در ارتباط با مارس شدن قانونی وجود دارد به نام قانون جکوبی یا مارس سیاه و یا مارس اکبر. مارس سیاه زمانی اتفاق می افتد که تمام مهره های خود را خارج کرده باشیم ولی حریف مقابل نتوانسته که مهره ای را خارج نماید. در چنین حالتی شخص برده 2 تا 3 امتیاز به دست می آورد.

 

آموزش تخته نرد و داو دادن

اگر در بازی تخته نرد به این نتیجه رسیدیم که تنها برنده بی چون و چرای بازی خودمان هستیم، می توانیم از حریف مقابل خود بخواهیم که باخت خود را بپذیرد و یا امتیاز نتیجه بازی 2 برابر گردد.

زمانی که بتوانیم تمام 15 مهره خود را به خانه خودی برسانیم، آنگاه با خارج کردن مهره ها از خانه ها بازی را به اتمام می رسانیم.

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید