تخته نرد (تاریخچه، ادوات و صنایع وابسته)

تخته نرد جلوه از زیبایی

صنایع دستی ایرانی با تراش چوب و ساختن تخته نرد پیوند تنگاتنگی داشته و دارد. تخته نرد های ایرانی آمیزه ای از تراش زیبای هنرمندان ایرانی و پیاده کردن نقش بر پیکر الوار درختان این مرز و بوم می باشد. بازی انجام گرفته بر روی تخته نرد، قدمتی کهن در ایران ما دارد؛ شاید تاریخچه ای فراتر از سه هزار سال را باید برای قدمت آن در نظر گرفت. پیدایش بازی تخته نرد را باید به ایران مختص دانست. یافته های شهر سوخته در سیستان و بلوچستان خود موید این مطلب است. اصطلاح مرسوم در ایران برای این بازی تخته نردستان یا همان بازی نردستان می باشد. بانی این وسیله بازی را اردشیر ساسانی می دانند. بریتانیایی ها اصطلاح backgammon را برای تخته نرد به کار می برند. این بازی در دوران حکومت سامانیان از طریق هندوستان به چینی ها رسید. تمدن مصر هم از زمره تمدنهایی به حساب می آید که بازی های قطعات ساخته شده از چوب در آن رایج بوده است.

                                                                                            

تخته نرد قدیمی

تخته نردی قدیمی

 

صنایع دستی و بازار تخته نرد

صنعت دستی هر کشوری وابسته به مولفه های فرهنگی حاکم بر آن کشور می تواند در حرکت به سوی پیشرفت در صادرات محصولات، نقش آفرین باشد. کشور ما نیز به راستی می تواند با توسعه فن در حیطه کار با چوب و اشاعه فرهنگ بازی و سرگرمی بومی خود به کشورهای دیگر، نقش تاریخی خود را ایفا نماید. بازه ایجاد سفارشات محصولات صنایع چوب، خود فرصت گسترده ای را فراروی هنرمندان و صنعت کاران عرصه تخته نرد قرار داده است. این سفارشات می تواند با توجه به تصاویر مقبول به فرهنگ های مختلف کشورهای جهان به نحوی خصوصی سازی شوند.

 

 

صنایع وابسته به تخته نرد چوبی

با توسعه فروش تخته نرد در کشور به موازات این صنعت، ابزار آلات ساخته شده در آن هم توسعه می یابد و بازارهای جدیدی فراروی صنعت کشور گشوده می شود. از رنگ های مختلف هم می توان در این پروژه های چوبی بهره گرفت. رنگهای زیبا که می تواند چشم نواز باشد و با نقش های رنگین کارهای تولیدی را مزین نماید. صنایع چسب هم می توانند در این تولیدات به کار گرفته شوند. تخته های برش خورده می توانند با چسب ها و رنگهای مناسب در کار های مختلف استفاده گردند. چوب به کار رفته در کارهای چوبی در گذر زمان مقاوم است و بعضا به عمر 650 سال هم می رسد. مصالح به کار رفته در آن هم باید تحت شرایط ویژه ای در انبار های بهینه سازی شده نگهداری شود که عمدتا این موارد در تجهیز کارگاه های ساخت تخته نرد لحاظ می گردد.

تخته نرد منبت، تخته نرد چوب گردو، تخته نرد

نمایی از درون تخته بازی

 

تماس با پشتیبانی فروشگاه : tel:025-38861342

برای مشاهده محصولات بیشتر اینجا کلیک کنید : Artanamik

 

مختصات تخته نرد های بازی

بازی تخته نرد عمدتا در عمق چارچوب های مستطیلی که در حالت کتابی بر هم منطبق می شوند و حالت لولا گونه ای را در وسط دارد، انجام می شود. در پشت این فضای گود و کتابی بعضا از خانه های شطرنجی برای انجام بازی شطرنج بهره گرفته می شود که در کشور ها به خصوص کشور ایران این بازی مکملی برای بازی باستانی تخته نرد محسوب می گردد. مهره های شطرنج نیز امروزه در طرح های چوبی زیبا و حکاکی و اجرا شده بر روی چوب های محکم و زیبا تهیه می شوند. هنر منبت کاری و معرق سازی در تخته نرد سازی وارد فاز نوینی شده است، به طوری که زیبایی های منحصر به فردی را به این صنعت دستی بخشیده است. از بهترین چوب های به کار رفته در تخته نرد چوب گردو می باشد. استاندارد مشخصی برای اندازه چارچوب تخته نرد وجود ندارد ولی اندازه های 50*50 در حالت باز و 25*50 در حالت بسته در انواع معرق و منبتی آن با قطر 9 سانتیمتر و وزن حدود 4 کیلوگرمی آن رایج می باشد.

 

 

ادوات به کار رفته در بازی تخته نرد

برای بازی تخته نرد باستانی سوای بازی شطرنج که در پشت آن به کار گرفته می شود از اقلامی مانند تاس و  مهره هایی عمدتا چوبی به شمارش 30 عدد که به دو دسته مساوی 15 تایی با رنگهای مخالف و متفاوت بهره گرفته می شود. هندسه این مهره ها عمدتا دایروی می باشد. تاس دوبل و جام تاس ریز که برای انجام حرکات مهره های دایره ای از آن بهره می گیریم از دیگر وسایل بازی محسوب می گردند.

خرید تخته نرد، تخته نرد منبت کاری، تخته نرد چوب گرو

نمایی زیبا از یک تخته منبت کاری شده

۵
از ۵
۲۶ مشارکت کننده

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید